Hawaï 2: vanaf halverwege ons verblijf tot het einde

28 januari 2017 - Mexico City, Mexico

Na vier dagen in het oosten zijn we naar het westen van Maui gegaan. Maui bestaat uit twee dode vulkanen die aan elkaar zijn komen te zitten via hun lavastromen. Eerst zaten we op de oostelijke vulkaan, Haleakala, en nu op de westelijke vulkaan. In Olowalu zitten we in een tentaloo – een tent met een houten skelet – op een camping aan zee. Er heerst daar een aardig sfeertje met nogal wat Duitsers. Eenmaal zijn wij gaan snorkelen op Kapalua Beach. Als je hier vanaf het strand de zee inloopt dan zie je direct tropische vissen en uiteindelijk waren er ook grote groene zeeschildpadden te zien. Die beesten liggen rustig op de ondiepe bodem en om de zoveel tijd gaan ze even naar boven om wat adem te halen. En als je daar dan naast zwemt met de snorkel op heeft dat iets heel wonderbaarlijks. Gisteren snorkelden we op 'The Big Island', waar we nu zijn en kwam ik in een grote school kleine visjes terecht. Peter wist dat die beesten in scholen zwemmen om eventuele roofvissen te desoriënteren. Nou, dat gebeurde ook. Het gaf echt even het gevoel het bestaan kwijt te zijn.

Na Maui zijn we dus naar Hawaii-Island oftewel The Big Island gegaan. De hele eilandengroep Hawaï is genoemd naar dit eiland en het wordt The Big Island genoemd omdat het ongeveer twee maal zo groot is als alle andere eilanden van Hawaï bij elkaar. The Big Island is echt geweldig. Er zijn alleen niet veel stranden. Het voordeel daarvan is dan wel weer dat grote toeristenmassa's wegblijven. Het eiland bestaat uit vijf vulkanen waarvan er twee slapend zijn, een sluimert en twee andere actief zijn. De grootste vulkaan is de Mauna Kea, die, als je haar vanaf de oceaanbodem meet, ruim 9100 meter is en daarmee de hoogste 'berg' van de wereld zou zijn. 'Berg' tussen aanhalingstekens want het is en blijft een vulkaan. De Mauna Loa is iets lager dan de Mauna Kea, maar zij is nog wel actief en zal dus wellicht nog wat hoger worden. Qua massa is de Mauna Kea al wel de nummer een van de wereld. De Vulkanen op Hawaï zijn allemaal schildvulkanen en lijken daarom best al veel op bergen. De Fuji in Japan is een ander soort vulkaan. Die heeft meer de vorm van een korenschoof zoals Van Gogh ze schilderde.

Eigenlijk hebben we hieraan niets toe te voegen. De video's van Hawaï en de foto's spreken zo'n beetje voor zichzelf. Morgen vertrekken we naar Mexico. In Mexico-city hebben we voor een week een appartement gehuurd. We komen qua lengtegraad wat dichter bij Nederland uit, maar qua breedtegraad niet. De afstand tot Nederland wordt zelfs weer wat groter.

Nog even dit. Op vraag 13 van onze quizz kwam de reactie dat de vraag niet te begrijpen is. Dat vindt Peter ook. Peter vindt het zelfs een hele slechte vraag. De vraag aan ons was of we niet een tip willen geven. Tja, maar dan blijft het toch bij: vraag jezelf af wat de foto precies wil laten zien. En daarna: zie één bijzonder detail in de foto. En daarna kijk je nog eens naar het eerste mapje met foto's van Hawaï en zoek je naar een foto die mogelijk hulp zou kunnen bieden en met wat gepuzzel moet je er uit zien te komen.

Verder kwamen er reacties op ons reisverhaal dat Hawaï wellicht toch niet zo kleurrijk is als wij gehoopt hadden. Nou dat is het misschien ook niet. Toch past het prima als schakel in onze tocht van het westen naar het oosten om uiteindelijk weer in het 'westen', dat is Nederland, uit te komen. Het is voor ons meer een ontdekkingsreis dan een vakantie. Net als Captain Cook ontdekken wij Hawaï en komen verrassende, leuke en wat minder gemakkelijke dingen tegen. Het is beslist kleurrijk, maar ook heel commercieel en op sommige plaatsen enorm druk. Ohau met onder andere Honolulu en Waikiki is bijna een must, Maui is gewoon een prachtig eiland en The Big Island is echt geweldig interessant. Ze passen alle drie in onze ontdekkingsreis in honderdtachtig dagen van letterlijk west naar oost; we zouden deze ervaring niet hebben willen missen. Heb overigens geen illusies. Heel Polynesië is niet meer van de vorige maar juist van deze tijd. Als je bijvoorbeeld naar Tahiti wilt betaal je een godsvermogen en weten ze je als toerist uit te melken – geef ze eens ongelijk – en op de Markiezen-eilanden struikel je over de toeristenmassa's en kun je eigenlijk alleen maar terecht op een resort. Ook wat dat betreft is Hawaï met zijn grote variaties en mogelijkheden nog helemaal niet zo gek! Ozo.

Beschouwing van Peter

The Big Island vind ik fantastisch. De lavalandschappen zijn grandioos. Het spektakel van oranje vlammende lava die vanaf de berg de zee in stroomt en daar reusachtige stoomwolken veroorzaakt is prachtig om te aanschouwen. Zie ook de foto's en video. Zwemmen tussen de zeeschildpadden doe je trouwens ook niet iedere dag.

En hier vind je ook de eiland “vibe”: hippie-achtige types die geen haast hebben, een beetje gitaar spelen en kokosnoten voor je openen tegen een vrijwillige donatie. En lekker in een zeepoeltje zwemmen dat verwarmd wordt door vulkanische werking. Dat is dus het Aloha-gevoel!

1. Ceciel:
    29 januari 2017
    Goh, wel prachtig daar zeg! Krijg er ook zin in. Die lavastromen mooi in beeld. Hebben jullie de sterrenhemel mooi kunnen zien en ook vallende? Op een foto s'avonds bij het ronde huisje is de hemel prachtig te zien. Geniet weer verder!
  2. Marieke:
    29 januari 2017
    Dank dank dank! Vooral de video's laten me een beetje met jullie meereizen. Jullie zien er trouwens blakend uit. Nooit een verkoudheidje of andere gezondheidsperikelen? Wat zullen jullie er trouwens veel werk aan hebben gehad om alle plekjes te regelen van tevoren. Maar het was de moeite waard, dat is wel duidelijk. Blijf gezond, blijf schrijven en filmen. Zo slepen jullie ons een beetje de winter door.
    Veel liefs, Marieke
  3. Henk:
    ik mis de kilima hawaiians , kijk eens in een 2e hands platen zaak daar
    maar jullie zijn waarschijnlijk al weg daar
  4. Annette:
    geweldig mooie foto's, groet, Annette
  5. Annika:
    31 januari 2017
    Wow! Die vulkaanfoto's zijn fantastisch! Lijkt me leuk om elkaars verhalen een keertje 'live' uit te wisselen als we allemaal weer terug in het kleine kikkerlandje zijn :-)
  6. Manja:
    31 januari 2017
    Wat geniet ik elke keer van jullie reisverhalen en video's. Heerlijk dat jullie zo genieten.
  7. Frank:
    1 februari 2017
    Het eend-achtige beest is een muskuseend heren, die hebben we in Nederland ook in veelvoud.
  8. Thea:
    7 februari 2017
    Geweldig wat een belevenis. Prachtige foto,s video,s
    Ik geniet mee met jullie fantastische reis. En dan die vulkanen. Geweldig dat moet een belevenis geweest zijn.
    Nog veel plezier