Antwoorden en uitslag Quizz...

5 september 2017 - Leiden, Nederland

Beste volgers,

Dit is echt de laatste nieuwsbrief die wij in het kader van onze reis om de wereld versturen. Inmiddels zijn we weer aan onze volgende (niet wereld)-reis toe. Het is dus de hoogste tijd om aan de vorige (wel wereld)-reis een eind te maken.

Aan al onze volgers: hartelijk dank voor jullie belangstelling en leuke reacties. Het was echt geweldig om aan de website te werken en het plezier werd door de reacties alleen maar - nog- groter.

De uitslag van de quizz maken wij bekend in de volgende nieuwsbrief waarvoor we de email naar enkel de deelnemers sturen. Uiteraard kunnen anderen deze nieuwsbrief ook bekijken als zij dat willen.

De antwoorden op de vragen zijn.

1 Ingenieur Dirk Schermerhorn bouwde mee aan de Moskouse metro. Hij is terechtgesteld op 26 november 1937 en zijn broer Wim was net na de tweede wereldoorlog premier van Nederland.

Dirk Schermerhorn

2 Tom tapt water uit een samovar (of samowar of weer anders geschreven), een grote waterkoker op kooltjes.

3 Geweldige reacties zijn er gegeven. Het zouden haren van mammoets (van Lenin) of wilde zwijnen of een Yak zijn, nonfiguratieve avantgardistisch conceptuele kunst, trollenharen, spelden, neusharen, naaldrijke natuurtreur, permafrostpasta, Sociaal-realistisch constructivistisch motief in de tegeltjes van het toilet van de Trans-Sib, Vanonder het met sneeuw bedekte ijs zien we vingertoppen van de zielen van de Russisch Siberische geschiedenis.. èn er is een gedichtje geschreven: Ik zie het riet Gevangen in een Meer De zomer komt Nog lang niet. En het zijn: naalden van de Siberische Lariks. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lork. Bijzonder is dat deze conifeer, een naaldboom, zijn naalden in de winter laat vallen.

Siberische Lariks

4 Het biermerk is Sibirskaya Korona. Prima te drinken Russisch bier.

5 De poort is een maanpoort. Een van de vele symbolen in veel Chinese tuinen. De poort symboliseert de leegte, het leeg worden door meditatie en staat in die zin voor nog veel meer symbool.

6 De jongeman maakt Halva. Dat wordt gemaakt van gemalen geroosterde sesam, suiker, zonnebloempitten (of griesmeel) en olie en het eindproduct is een blok halva. Halva wordt puur of in combinatie met bijvoorbeeld yoghurt gegeten. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Halva

7 In Sapporo is jaarlijks een beroemd sneeuwfestival èn Ard Schenk schaatste in 1972 3 gouden medailles bij elkaar op de Olympische spelen. Er zijn ook Japanse restauranten die zo heten.

Sapporo: IJspaleis

Nagasaki kennen we van de tweede atoombom op Japan. Deze bom moest eigenlijk op Kokura geworpen worden, maar daar was het te bewolkt. Er waren in Nagasaki zo'n 39.000 doden, aanzienlijk minder dan bij de atoomaanval in Hiroshima waarbij zo'n 140.000 mensen omkwamen.

In Nagano waren in 1998 de Olympieke spelen met 5 gouden medailles voor onder andere Marianne Timmer(tje).

Decima was een piepklein kunstmatig eiland vanwaaruit de Nederlanders tussen 1641 en 1859 handel dreven met Japan. Japan had verder met niemand contact. Het Sieboldhuis (Japan-museum) hebben we aan Siebold te danken. Hij werkte als arts op Decima. In het museum staan objecten die door Siebold verzameld zijn.

Osaka is een liedje uit 1970 van de Zoeterwouds/Leidse band The Shoes. Verder is het een toonaangevend merk in de hockey-sport.

Hiroshima kreeg de eerste atoombom te verduren met dus zo'n 140.000 doden. Ze maken er ook heerlijke okonomiyaki (pizza achtige pannenkoek). En verder is er de film Hiroshima Mon Amour naar scenario van Marguerite Duras.

Hirosjima. De alles vernietigende bom.

8. De verwarmde WC-bril met warmwatersproeiers. Heel interessante antwoorden: de Japanners verwarmen zich op de bril een beetje voor, Japanners zijn mietjes en Nederlanders praten niet over dit soort dingen, of hebben zoiets handigs - helaas - gewoonweg niet. Wat ook een reden zou kunnen zijn waarom wij dergelijke brillen niet hebben is de prijs. In Nederland kun je hem kopen voor € 3.499,00.

9. Het beeld stelt een wasabi – een mierikswortel - voor.

Wasabi

10. Kuifje vloog (in het album Vlucht 714 - naar Sydney) met Quantas naar Australië voor een Internationaal Ruimtecongres. Het vluchtnummer was dus 714.

Kuifke Vlucht 714

11. Hawaï heeft de Britse vlag in het kwadrant om op die wijze het Britse rijk aan zich verplichten en de VS in haar ambities wat te temperen.

12. Planters en zakenlieden hebben de laatste koningin van Hawaï in 1893 afgezet om zo een door hen om economisch en politieke redenen pro-Amerikaans bewind te krijgen.

13. Er wordt gesuggereerd dat de ananassen die bij het bordje Rondon staan Rondon-ananassen zijn. Dat is niet juist. De ananassen die links van de afgebeelde ananassen staat zijn van de soort Rondon. De afgebeelde ananassen zijn van de soort 'Apaporis'.

Vraag 13, Wat wordt gesuggereerd op deze foto   Het is dus een Agaporis i.p.v. een Rondon-ananas.

14. De naam van de boom is Mindanao Gum Eucalyptus Deglupta, en hij komt in de natuur van Indonesië, New Guinea en Filipijnen voor.

15. Met de afgebeelde haak wil je een inktvis vangen.

Vangst met de haak!

16 Captain Cook is niet in 1756 maar in 1779 op 14 februari vermoord. En dan niet omdat hij geen godheid zou zijn, maar hij is bij een ordinaire strijd om een boot die de Hawaïans van hem geroofd hadden gesneuveld. Het derde foutje is de naam van de god waarvoor ze hem eerst aanzagen: die God heet niet Pele maar Lono.

17 Antwoord c is goed. Tom laat koraal zien dat hij op het strand gevonden heeft. Antwoord n is goed voor degenen die Tom niet kennen.

18: Dat de prijzen op de prijslijst niet corresponderen met wat je moet betalen komt door de salestax, die verschilt per staat. Ketens kunnen zo overal dezelfde prijslijst gebruiken en er de per staat afhankelijke salestax bij op tellen.

19. Mexicanen kunnen heel vriendelijk zijn, vriendelijker dan welk volk dan ook. Maar er zijn ook wrede Mexicanen. Mooie antwoorden: not enough love, groot verschil tussen arm en rijk, slechte regimes maken dat de mensen meer saamhorig en vriendelijker zijn, de meerderheid is vriendelijk en de minderheid is wreed, de wreedheid zou een overblijfsel kunnen zijn van de wreedheid van Azteken en andere inheemse volken die aan mensenoffers e.a. wreedheden deden.

20. Het beeldje in de tuin van Frida Kahlo doet Peter aan Kuifjes 'Het Gebroken Oor' denken. Het beeldje in het boek is van het - het imaginaire - Arumbaya indianenvolk. Het beeldje in het boek is door Hergé nagetekend van een beeldje uit Peru (en dat zal dus wel een Inca-beeldje zijn).

Deze komt uit PeruDeze is fictieKuifke bij de Arumbaya

21: De icoon is in Irkoetsk in een kerkje gekocht. Antwoord a is dus goed.

22: De ger was a. ons optrekje in Mongolië b. een woning van een Mongool c. een souvenir. Zowel de antwoorden a, b en c zijn goed. d is dus fout.

23: Mao, de grote roerganger zwaait met zijn armpje. B en c zijn goed en a en d zijn fout.

Oef, hij is dood

24: Wat een geisha is kun je lezen in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geisha. Met of zonder een beetje fantasie zijn alle antwoorden goed. a. Van geisha kon je soms wel het recht kopen ze van hun maagdelijkheid te 'bevrijden'. b. Geisha's zijn net als Maxima gezelschapsdame die de status van een feestje kunnen verhogen. c. en d. Geisha's zijn er om de gasten te entertainen net als een escort girl en als wat Mata Hari deed.

25: De foto toont een boemerang en alle antwoorden zijn goed. Als Peter hem gooit komt ie niet terug, je kunt er vruchten mee uit bomen gooien, je kunt er geen idee bij hebben wat het is en niet alle aboriginals zijn er mee bekend.

Aboriginal met boemerang

26: Een kiwi is a. geen aalbesachtige vrucht maar een kruisbesachtige. b. en wel een Chinese kruisbes c. en ook wel een inwoner van Nieuw Zeeland d. Kivi - en niet Kiwi - is een Finse schrijver uit de 19e eeuw e. en wel een vogel. Dus b, c en e zijn goed.

Kiwi

27: De foto toont een a. een hula-meisje b. de hula is een polynesische ritmische dans c. er zijn ook hula-jongens d. Peter en Tom hebben deze kerstversiering van een Duitse mevrouw gekocht. Alle antwoorden zijn goed.

28: De aankopen op de foto komen uit a. Mexico en Australië.

29: Jesus kijkt op heel veel uit, behalve op de watervallen van Iguacu. a, b, c, d en f zijn goed. e is fout.

30: Het meisje op de foto stelt een (e.) Zulu meisje voor.

Zulu-dame

31: In Paraguay en Namibië zijn wij niet geweest. Goed zijn dus de antwoorden: c. Paraguay en d. Namibië. (Wel zijn we geweest in a. Colombia (een paar uur op het vliegveld in Bogota), b. Argentinië (een dag aan de Argentijnse kant van de watervallen van Iguaçu) en e. Nieuw Zeeland (1 dag in Auckland)).

32: Het enige wat wij in Zuid Afrika zijn gaan eten (en dus voordien nooit aten) en nu nog steeds eten is c. Muesli.

Potjiekos, ingredientenPotjiekos, hoe maak je het klaar

33: De NOS-reporter die wij hebben ontmoet is b. Kysia Hekster. In een koffietentje aan de Moskouse Arbat. Je zou de Arbat de Champs Elysee en ook de Kalverstraat van Moskou kunnen noemen.

34: Antwoord b. is goed: Queen Elizabeth II heeft ook een wereldreis van 6 maanden gemaakt, en dat nadat zij in een vrachtwagen had leren rijden.

Liz 2 met haar truck

35: De portmonaie van Tom is in de metro van c. Peking gerold. Hij voelde wel dat er iets gebeurde, maar dacht totaal niet aan zoiets. Het heeft gelukkig geen problemen opgeleverd.

36: Peter en Tom waren elkaar één dagje kwijt in c. Sydney. Tom ging toen naar Bondi Beach en Peter, wat heeft hij die dag gedaan? Dat is voor een volgende reisquizz.

37: Gebruikte vervoermiddelen: a. bus (vooral in Mexico) b. fiets (op de muur in Xian, in Japan van eiland naar eiland etc) c. boot (van Shanghai naar Osaka) e. trein (van Moskou naar Peking). Alleen van d. Scooter hebben wij geen gebruik gemaakt. D. is dus het goede antwoord.

38: In de bus van het hostel bij Waikiki Beach naar het vliegveld van Honolulu: a. een Hawaaiaanse heeft anderhalve liter pepsi en drie pakken koekjes verorberd en b. een hele dikke mevrouw in een verschrikkelijk strakke legging werd bloedgeil van Tom zijn goed. C (Peter sliep) en d. (lekke band) zijn fout.

39: Peter kijkt op reis de reis terug: a. hij heeft heimwee naar het op reis zijn b. zo'n reis maak ik nooit meer c. dat ze in Zuid Afrika geen pannenkoeken kunnen bakken d. dat Tom bijna een skippy doodreed vindt hij heel erg, daar ligt hij nog steeds wakker van e. dat je in China bijna net zo lekker kunt eten als in Frankrijk. A, c en e. zijn goed. B. niet, want Peter wil nog wel een wereldreis maken en d. klopt ook niet. Tom reed wel bijna een skippy dood, maar Peter heeft er geen minuut wakker van gelegen.

40: Tom vindt na terugkomst a. dat er veel moet in Nederland b. hij wordt ongeduldig van al dat ongeduld in Nederland c. dat Indianen en Staphorsters eigenlijk weinig verschillen d. dat Nederlanders grote neuzen hebben e. dat Nederlanders er een handje van hebben op het gemoed van anderen te spelen f. hij is in gaan zien dat hij eigenlijk een heel raar mannetje is g. dat hij gereïncarneerd is uit een hele foute boer in Zuid Afrika h. dat als het aan hem ligt hij vandaag weer een reis van minimaal 6 maanden gaat maken. Alle antwoorden zijn goed, al begint hij zich wel weer aan te passen.

Pufpuf, het is klaar!En nu hebben we wel een worstje verdiend!

1. Henk:
    5 september 2017
    geen één vraag goed , alleen maanpoort vergeten in te zenden , dat wordt dus geen etentje
  2. Marieke:
    5 september 2017
    Ik dacht echt dat ik ruim gewonnen had. Wist alleen de maanpoort niet. Heel weekend mee bezig geweest.
  3. Riekje pilz:
    5 september 2017
    Alles is leuk Wil graag jullienieuwe reisplannen horen
  4. Arnold:
    5 september 2017
    Het was boeiend en grappig om jullie te volgen, zowel via verslagen als met deze quiz waar jullie veel werk in gestopt hebben. Dank.
  5. Mirjam:
    6 september 2017
    Allemaal leuk en onderhoudend. Kijk uit naar jullie volgende wereldreis.
  6. Anneke:
    6 september 2017
    Even een bedankte aan de Maklers van de Quiz!! Heel bijzonder en heeeeel veel werk!!
    Hierbij dan ook nog de prijswinnaars hartelijk gefeliciteerd!!