De Reisprijsquizz

10 juli 2017 - Leiden, Nederland

Beste volgers,

100% Geacclimatiseerd en wel hebben wij nog één dingetje om af te ronden, last but not least: de REISPRIJSQUIZZ!!!

Wij hadden al 20 vragen gesteld tijdens onze reis. Nu komen er nog 20 vragen bij. Met die nieuwe - allemaal meerkeuze - vragen beginnen we: vraag 21 tot en met vraag 40. Met een minuut of twintig, voor de snelle gasten ergens rond de 10 minuten, moet je het kunnen piepen. Daarna herhalen we de eerder gestelde 20 vragen, dan hoeft niemand die nog op te zoeken. Na de laatste vraag staat het reglement dat we al es eerder hebben gepubliceerd.

Nog even het geheugen opfrissen: je hoeft maar minimaal 20% van de 40 vragen - dus 8 vragen - enigszins serieus te beantwoorden om mee te kunnen dingen naar de prijzen!

Wij zouden het leuk vinden als iedereen meedoet; ook degenen die ons minder goed kennen en ook degenen die eerder hebben aangegeven niet mee te zullen doen of onderweg afgehaakt zijn.

Graag de antwoorden enkel voor jezelf noteren, maar wel naar ons mailen op: [email protected]

Eind juli a.s. gaan wij eens kijken wat jullie er van gebakken hebben en dan publiceren we de uitkomsten en de uitslag op deze reis-weblog.

Oh ja, als je op een foto klikt met je linker muisknop dan wordt de foto groter en kun je hem wat beter bekijken. Als je daarna op de x klikt ga je weer terug naar de tekst. De video's waarnaar verwezen wordt komen allemaal voor in ons weblog. We geven ook telkens de vindplaats-URL in de vraag aan.

Met deze nieuwe vragen blikken we terug op onze reis. Let op: soms zijn meerdere antwoorden goed.

vraag 21: Waar hebben wij deze icoon gekocht? a. Irkoetsk b. in de Kathedraal op het bloed in Jekaterinenburg c. Ulaanbaatar d. Deventer

Siberische Irkoetske Icoon

vraag 22: Wat is dit? a. ons optrekje in Mongolië b. een woning van een Mongool c. een souvenir d. noch a, noch b, noch c.

Ons optrekje in Mongolië

vraag 23: Wie zwaait hier met zijn armpje, als het horloge loopt tenminste? a. Fidel Castro b. Mao c. De Grote Roerganger d. Deng Xiaoping

China. Mao's horloge in de Horsten

vraag 24: Wie of wat zou je een Nederlandse Geisha kunnen noemen? a. een prostitué b. koningin Maxima c. een escort girl d. Mata Hari

Kyoto's Geisha verkent NL

vraag 25: Wat weet je van dit voorwerp? a. als Peter hem gooit dan komt ie nooit meer terug b. aboriginals gebruiken zoiets om vruchten uit hoge bomen te raken, die vruchten vallen vervolgens naar de grond c. geen idee wat het is d. het ding is niet bij alle aboriginals bekend

Australische Verdwaalde Boemerang

vraag 26: Wie of wat is een Kiwi? a. een aalbesachtige vrucht b. een Chinese kruisbes c. een inwoner van Nieuw Zeeland d. een Finse schrijver uit de 19e eeuw e. een vogel

vraag 27: Deze kerstversiering hebben Peter en Tom in Honolulu gekocht. Wat klopt? a. het stelt een hula-meisje voor b. de hula is een polynesische ritmische dans c. er zijn ook hula-jongens d. Peter en Tom hebben deze kerstversiering van een Duitse mevrouw gekocht

Hawaaiiaanse Hula-danseres

vraag 28: Uit welk(e) land(en) komen de aankopen op de foto direct onder deze vraag? a. Mexico en Australië b. Brazilië en Australië c. Colombia en Australië d. Australië

Frida Kahlo, om tas aan te hangen. Mexico-Stad

Australië. Skippy met kind

Día de los Muertos. Mexico

Kleurrijk Mexico. Oaxaca

vraag 29: Waar kijkt Jesus Redentor op uit: a. op Rio de Janeiro b. op de suikerbroodberg c. op favela's d. op de Copacabana e. op de watervallen van Iguacu f. op een wandelpad in De Horsten.

Rio de Janeiro. Corcovado. Cristo Redentor

Vraag 30: Wat stelt dit voor? a. mmmmm..... b. een van de dochters van president Zuma c. een Xzosa-meisje (Mandela was een Xzosa) d. een WC-rol-houder e. een Zulu-meisje.

Zuid Afrikaans Zulu-meisje past klomp

Vraag 31: In welk(e) land(en) zijn wij tijdens onze reis niet geweest? a. Colombia b. Argentinië c. Paraguay d. Namibië e. Nieuw Zeeland

Vraag 32: Wat zijn wij in Zuid Afrika gaan eten en eten wij nu nog steeds? a. Boboti b. Boerenwors c. Muesli d. Braai e. Butternutsoep f. Biltong g. Waterblommetjie Bredie h. Mieliepap i. Potjiekos j. Koeksister

Vraag 33: Welke NOS-reporter hebben Peter en Tom tijdens hun reis ontmoet? a. Bram Vermeulen b. Kysia Hekster c. Willemijn Hoebert d. Robert Portier

Vraag 34: Wie heeft ook een wereldreis van 6 maanden gemaakt nadat zij in een vrachtwagen had leren rijden? a. Koningin Juliana b. Queen Elizabeth II c. Sisi, Kaiserin von Oesterreich d. Tsarina Catharina de Grote e. Farah Diba, Shahbanu van Perzië f. Hare Koninklijke Hoogheid Koningin Fabiola de Mora y Aragón

Vraag 35: waar is Tom zijn portemonaie gerold: a. Ulaanbaatar b. Tokio c. Peking d. Mexico-City e. Johannesburg f. Rio de Janeiro

Vraag 36: waar zijn Peter en Tom elkaar één dagje kwijt geweest: a. in de Drakensberg in Zuid Afrika b. in Rio de Janeiro c. in Sydney d. in Johannesburg

Vraag 37: van welk vervoermiddel hebben Peter en Tom tijdens hun reis geen gebruik gemaakt: a. bus b. fiets c. boot d. scooter e. trein

Vraag 38: Wat gebeurde er tijdens de busreis van anderhalf uur van het hostel bij Waikiki Beach naar het vliegveld van Honolulu? a. een Hawaaiaanse heeft anderhalve liter pepsi en drie pakken koekjes verorberd b. een hele dikke mevrouw in een verschrikkelijk strakke legging werd bloedgeil van Tom c. Peter heeft vrijwel de hele route geslapen d. de bus kreeg vlak voor aankomst een lekke band, iedereen moest het laatste stuk lopen

Vraag 39: hoe kijkt Peter op reis terug? a. hij heeft heimwee naar het op reis zijn b. zo'n reis maak ik nooit meer c. dat ze in Zuid Afrika geen pannenkoeken kunnen bakken d. dat Tom bijna een skippy doodreed vindt hij heel erg, daar ligt hij nog steeds wakker van e. dat je in China bijna net zo lekker kunt eten als in Frankrijk

Vraag 40: wat vindt Tom van nu hij weer thuis is? De goede antwoorden slaan ook op hemzelf, zeker dat antwoord met die grote neus er in. a. dat er veel moet in Nederland b. hij wordt ongeduldig van al dat ongeduld in Nederland c. dat Indianen en Staphorsters eigenlijk weinig verschillen d. dat Nederlanders grote neuzen hebben e. dat Nederlanders er een handje van hebben op het gemoed van anderen te spelen f. hij is in gaan zien dat hij eigenlijk een heel raar mannetje is g. dat hij gereïncarneerd is uit een hele foute boer in Zuid Afrika h. dat als het aan hem ligt hij vandaag weer een reis van minimaal 6 maanden gaat maken.

En nu: nogmaals de vragen 1 tot en met 20 van de reisprijsquizz:

vraag 1: welke Nederlander bouwde in Stalintijd mee aan de Moskouse metro? Hij is door de Soviets terechtgesteld. Zijn broer was premier van Nederland (zie video http://tom-peter.reislogger.nl/video/metrohalte-park-kultury.22978 ).

vraag 2: uit welk apparaat in de trein in Siberië tapt Tom heet water (zie ook video http://tom-peter.reislogger.nl/video/vraag-waar-tapt.23266 ).

Vraag 2: waar tapt Tom in de trein heet water uit?

vraag 3: maak een tekst van max 15 woorden bij de foto die gemaakt is in een bos aan de oevers van het Bajkalmeer

Opdracht 3: maak een tekst van max 15 woorden bij deze foto. Geslaagde teksten krijgen 1 punt.

vraag 4: welk merk bier drinkt Peter in Siberië

Vraag 4: welk merk bier drinkt Peter? Svp antwoord voor jezelf houden.

vraag 5: hoe noemen de Chinezen zo'n poort en waarom (2 pnt)

Vraag 5: wat is de Nederlandse naam van zo'n poort èn waar is het een symbool van?

vraag 6: aan welke versnapering werkt deze jongeman op de video die gemaakt is in Xian in China in de islamitische wijk? Leuke antwoorden 1 punt, goede antwoorden 2 punten (zie video: http://tom-peter.reislogger.nl/video/vraag-welke-versnapering.23545 ).

vraag 7: Japanse steden.

In Japan wonen zo'n 127.000.000 mensen waarvan 75% in steden woont. Als het zo door gaat, Japan heeft het laagste geboortecijfer van de wereld, dan zullen er omstreeks 2100 nog 67.000.000 Japanners zijn. De huidige Japanners wonen in heel veel steden, in bijvoorbeeld Sapporo op het noordelijke eiland Hokaido of in Hiroshima, dat op Honshu – het centrale, grootste en dichtbevolkte eiland - ligt. Een aantal Japanse steden zijn op de een of andere manier bekender in Nederland dan andere steden.

We geven een paar steden en de opgave is nu om van die steden in een enkel of enkele woorden aan te geven waarvan ze in Nederland bekend zijn:

Sapporo is dus een stad in het noordelijk gelegen Hokaido. Sapporo is de merknaam van een bekend en in Japan veel gedronken bier. Toevallig hebben wij vandaag Sapporo-bier bij het eten gedronken. Is prima bier. Maar waarvan is Sapporo nou in Nederland bekend?

Nagasaki kennen we van …..?

Nagano ligt in het berggebied dat hier bekend staat als de Japanse alpen. Het zou door de Japanners gezien worden als het dak van Japan en het is het centrum van allerlei activiteiten in de bergen en de natuurparken in het gebied. En, waarvan is Nagano nou zo bekend in Nederland?

Decima is in Nederland bekend vanwege ….. ?

Osaka is de tweede stad na Tokio in Japan. Er wonen zo'n 2.667.830 mensen in Osaka. Tokio is het regeringscentrum en Osaka is het zakencentrum met een grote haven, veel industrie en een uitgebreide dienstenlevering. Om maar direct volledig te zijn: Kyoto is dan weer het centrum van de historie van Japan en het centrum van de geestelijkheid. Osaka is vooral heel modern. In de tweede wereldoorlog is het zwaar gebombardeerd door de geallieerden. Er is weinig ouds meer over in Osaka. De stad staat ook bekend om het goede eten – eat till you drop – en om het flitsende uitgaansgebied Dotombori. Bij enkele van jullie is de naam Osaka vast wel om andere reden bekend. Welke is die? Tip: kijk bij de links en probeer “Osaka”: https://www.youtube.com/watch?v=M-qgtMmO65M

Hiroshima is ook zo'n bekende naam. Waarom eigenlijk?

Voor elk goed antwoord een punt. Bij zes goede antwoorden 2 punten extra en bij drie goede antwoorden 1 punt extra.

Vraag 8: waarom hebben wij in Nederland geen verwarmde wc-bril met warmwatersproeiers zoals je vaak in Japan - maar ook in Brazilië regelmatig - tegenkomt? (zie video: http://tom-peter.reislogger.nl/video/vraag-reisprijsquizz-japanese.23930 ).

Vraag 9: wat stelt het beeld voor? Op het veld achter het beeld wordt dit gewas gekweekt. Japanners - en ook anderen - zijn er gek op.

Vraag 9: wat is afgebeeld? Op het veld achter het beeld wordt dit gewas gekweekt.

Vraag 10: Kuifke in Australie. De reis van Tokio naar Brisbane in Australië maakten wij per vliegtuig. Ook onze stripheld Kuifje, terriër Bobby, kapitein Haddock en professor Zonnebloem maakten eens de reis naar Australië. Daarover gaan deze vragen en diegene onder jullie die zijn klassiekers kent zal de antwoorden zo oplepelen. De anderen zullen het moeten doen door het lezen van de strip en/of het internet moeten afstruinen.

Het eerste wat wij willen weten is:

– met welke luchtvaartmaatschappij vingen zij hun vlucht naar Sydney aan (hint: als je naar Australië vliegt loop je grote kans met die maatschappij te vliegen. Wij vlogen ook met die maatschappij)?

Tevens willen wij weten:

– wat was het vluchtnummer van de vlucht waarmee Kuifke en zijn gezelschap vlogen (hint: de strip is er naar vernoemd)?

Tot slot:

– wat gingen zij eigenlijk doen in Sydney?

Voor de eerste twee onderdelen van deze vraag is per onderdeel één punt te scoren. Voor het derde onderdeel kun je 3 punten scoren als je het antwoord helemaal goed hebt en 2 punten of 1 punt als je een geschikt doel van de reis weet te verzinnen.

vraag 11: Waarom heeft de vlag van Hawaï de Britse vlag in het kwadrant?

Vraag 11, Waarom zit die Britse vlag in de vlag van Hawaï

vraag 12: Door wie en waarom werd koningin Lili'uokalani van Hawaï in 1893 afgezet?

Vraag 12, Door wie en waarom werd koningin Lili'uokalani van Hawaï in 1893 afgezet

vraag 13: Wat wordt gesuggereerd op de foto van de ananas?

(Nog even dit. Op vraag 13 van onze quizz kwam de reactie dat de vraag niet te begrijpen is. Dat vindt Peter ook. Peter vindt het zelfs een hele slechte vraag. De vraag aan ons was of we niet een tip willen geven. Tja, maar dan blijft het toch bij: vraag jezelf af wat de foto precies wil laten zien. En daarna: zie één bijzonder detail in de foto. En daarna kijk je nog eens naar het eerste mapje met foto's van Hawaï en zoek je naar een foto die mogelijk hulp zou kunnen bieden en met wat gepuzzel moet je er uit zien te komen).

Vraag 13, Wat wordt gesuggereerd op deze foto

vraag 14: Wij fotografeerden deze prachtig gekleurde stam van een grote boom. Wat is de naam van deze boom en waar komt hij oorspronkelijk voor?

Vraag 14, Wat is naam van deze boom en waar komt hij vandaan

vraag 15: welk zeebeest wilde men in Hawaï met deze haak vangen?

Vraag 15, Welk zeebeest wilde men met deze haak vangen. De schelpen zijn de dobber

vraag 16 luidt: Peter maakt een paar foutjes in zijn toelichting bij wat hij in de video op een strand op The Big Island van Hawaï laat zien. Welke info die hij geeft is onjuist en wat had het dan moeten zijn? (zie video: http://tom-peter.reislogger.nl/video/peter-vertelt-baai.25101 ).

vraag 17 luidt: wat laat Tom tot twee maal toe aan Peter zien op een strand op The Big Island van Hawaï? Meer dan één van de onderstaande antwoorden is goed (zie video: http://tom-peter.reislogger.nl/video/peter-vertelt-baai.25101 ).

a. een stukje koraal wat hij kort daarvoor in zee van een groot koraal afgebroken heeft

b. een stukje koraal dat hij in zee – losliggend – gevonden heeft

c een stukje koraal dat hij op het strand gevonden heeft

d. een schelp

e. hij wil Peter een Hawaïaans snoepje geven

f. hij laat een prul zien om Peter er op te attenderen dat mensen hun rotzooi op het strand laten liggen, hij wil dat Peter dat ook in zijn toelichting vertelt

g. hij laat Peter een prul zien waardoor hij Peter wil storen bij het maken van de video

h. hij laat een prul zien, omdat hij zelf op de video te zien wil zijn ('Ben ik in beeld')

i. hij laat een prul zien waarmee hij enkel de aandacht van Peter op zich wil vestigen

j. Tom wil eigenlijk helemaal niets laten zien, hij wil Peter er alleen maar op attenderen dat hij ook moet zeggen dat de Hawaïanen Captain Cook aan stukken hebben gesneden

k. Tom wil wat laten zien en hij wil Peter er op attenderen dat hij ook moet zeggen dat de Hawaïanen Captain Cook aan stukjes hebben gesneden

l. Tom laat niets zien. Het is iemand anders die wat wil laten zien

m. Er is niemand die iets aan Peter wil laten zien.

n. Wie is Tom. Ken ik die?

vraag 18: in de Verenigde Staten staat op de prijslijst vrijwel overal en altijd een prijs, net als in Nederland. Als je dan gaat afrekenen dan blijkt dat je meer moet betalen dat op de prijslijst staat. Zo kochten wij een medium cappuccino voor $ 4,10 – volgens de prijslijst – en moesten wij uiteindelijk $ 4,44 afrekenen. Waar zit hem dat in en waarom doen de Amerikanen dat zo?

vraag 19: De vriendelijkheid en vrolijkheid van de Mexicanen valt moeilijk te rijmen met een ander aspect van de Mexicanen: de wreedheid en het geweld. Immers, ongeveer twee jaar geleden werden hier 43 studenten vermoord en ergens in een massagraf gegooid. Het is nog steeds niet opgehelderd waarom dat gebeurde. Het aantal moorden per week ligt op ongeveer 23 en het zijn vaak gruwelijke moorden.

Hoe kan een samenleving/volk tegelijkertijd zo vriendelijk zijn en tegelijkertijd zo wreed en gewelddadig?

Ieder antwoord op deze vraag wordt goed gerekend.

vraag 20: en dan een wat luchtiger vraag voor de Kuifje-addicionado's (voor iedereen dus). In de tuin van het huis van Frida Kahlo in Mexico-City troffen wij dit beeldje aan.

MC. In de tuin van Frida Kahlo. Peter gaat een vraag over dit beeldje stellen

Peter deed dit beeldje denken aan een Kuifje-album en dat geeft aanleiding tot het volgende:

Welk album bedoel hij?

Hoe heet het indianenvolk in het album waar het beeldje van afkomstig is?

Het beeldje in het boek is door Herge nagetekend van een bestaand offerbeeldje. Uit welk land was dit beeldje afkomstig?

Nu heb je alle vragen compleet. Voor iedereen nu nog es het reglement:

Reisprijsquizz-reglement:

1. schrijf voor je zelf de antwoorden op en

2. stuur ze naar ons toe aan het eind van onze reis. Wij geven wel aan wanneer.

2a. Aan het eind van onze reis herhalen we kort de vragen. Dan heb je de tijd om de antwoorden in te sturen. En na de sluitingstijd geven wij alle antwoorden en maken wij de prijswinnaars bekend.

3. Dus zet je antwoord niet in een reactie naar ons want dan kan iedereen jouw antwoord lezen en

4. dat is niet de bedoeling.

5. Soms zullen wij vragen om juist wel een directe reactie te geven,we leggen daarbij dan wel uit hoe we zo'n opdracht in de prijsquizz zullen verwerken.

6. Over de prijzen denken wij nog na.

7 Wij denken dat de eerste prijs een etentje samen met ons voor twee personen op onze kosten is en

8. de poedelprijs zou dan een etentje bij ons thuis zijn voor twee personen waarbij je alle 14.000 foto's moet bekijken en onze verhalen moet aanhoren.

9. Verder zijn we aan het nadenken over allerlei prijsjes ertussen in.

10. Om mee te doen voor de prijzen moet je minimaal 20% van de vragen enigszins serieus beantwoord hebben.

Nou, dit was het. We hopen op veel leuke antwoorden! Een paar prijzen weten we al. We denken na over alle andere prijzen die we hopen we uit kunnen reiken.

Succes!

Tom en Peter in Dorigo

1. Henk:
    10 juli 2017
    ha tom en peter . het is te moeilijk voor me , alleen vraag 2 weet ik toevallig het is deventer vleeshouwerstraat 8 secrets of asia net gestolen uit het museum in kampen , wel heel leuke voorwerpen ,ik zou er eens mee naar kunst en kitsch gaan , ze zullen met hun mond vol tanden staan groetje henk

tanden staan!! gr henk

groetje henk
  2. Rien:
    11 juli 2017
    jullie hebben er weer een prachtig werkstuk van gemaakt.
    voor de poedelprijs hier mijn antwoorden:
    adbda cdafa agdfe dbdbg alhoewel het ook andersom zou kunnen zijn..

groetjes!

Rien