Aardbeving / tsunami

22 november 2016 - Matsumoto, Japan

Beste volgers,

een kort berichtje over de aardbeving van vanochtend in Japan. Enkele van jullie hebben gevraagd of het goed met ons gaat. Nu, dat gaat het. Wij zitten in Matsumoto in de bergen. Om ongeveer 6 uur vanochtend was Tom al wakker en hij voelde het hotel licht heen en weer deinen. Het duurde een seconde of 3 à 4. Daarna was het weer rustig. Peter sliep er doorheen. Het is een nieuw hotel, dus het zal wel aardbevingsbestendig gebouwd zijn

In Japan is de beving heel hard aangekomen. Alle tv-zenders berichten er doorlopend over. De mensen zijn heel bang dat er weer zo'n tsunami komt als in 2011 toen een vloedgolf heel veel doden en gewonden tot gevolg had en enorme schade aan onder andere de kerncentrale bij Fukushima Daiichi.

Van een eventuele tsunami zullen wij zelf in de bergen geen gevolgen ondervinden. We hopen er voor de Japanners maar het beste van.

Hartelijke groet vanuit Matsumoto, Peter en Tom

4. Marlies:
    Goed om te horen!
  5. Ragnhild en Frank:
    22 november 2016
    Fijn te weten dat jullie okay zijn
  6. Nel Jansen:
    22 november 2016
    Gelukkig dat jullie er geen ongemakken van hebben gehad
  7. Anita:
    22 november 2016
    Blij om te horen dat het goed gaat.
  8. Chris van Norel:
    22 november 2016
    Uiteraard beving ons wel even een angstig gevoel ...
  9. Anneke:
    22 november 2016
    Gelukkig, jullie is niets overkomen. Toch beangstigend!
    Ga maar gauw verder "de wereld in" !!
  10. Clementine:
    Gelukkig!!
  11. Lisa:
    22 november 2016
    Fijn om te horen dat jullie het goed gaat.
    Voor die mensen daar roept iedere beving weer zo'n ontzettende angst op.
  12. Mirjam:
    22 november 2016
    Blij om te horen dat het goed gaat met de jongelui ;)
  13. Judith:
    22 november 2016
    Fijn dat het jullie goed gaat !Ik hoop ook voor de Japanners dat dit het was.
  14. Thea:
    24 november 2016
    Gelukkig dat het goed met jullie gaat. Blijf maar voorlopig in de bergen. Wel weer heel bijzonder, niet leuk natuurlijk dat jullie dit mee moeten maken. Groetjes
  15. Rien:
    Ha Tom en Peter en anderen,

Ik vond bijgaande column een fraaie verantwoording voor jullie reislust en rapportage.. niet alleen genieten maar ook nog verbinden.. hartelijke groet, Rien

COLUMN
    Muren
    FARID TABARKI
    Toen de Chinezen hun 6000 km lange muur optrokken, voorzagen ze vast niet dat hij een toeristische trekpleister zou worden. De muur die bedoeld was om mensen af te stoten, trekt bezoekers van heinde en verre aan. Ikzelf was er ook, en liet me door Chinezen met selfiestick graag verleiden om met ze (en de muur) op de foto te gaan.

Muren zijn fascinerend. Van de stukjes Berlijnse muur die aan toeristen zijn verkocht, kun je wel twee muren bouwen. De ‘vredesmuren’ van Belfast zijn met hun muurschilderingen een sinister, maar boeiend monument van een jarenlang conflict dat nog altijd sluimert.

‘De muren zullen vallen, ze zullen instorten en de oude wereld begraven’, zong de Pool Jacek Kaczmarski, ‘de bard van Solidarnosc’, hoopvol in 1978. Het IJzeren Gordijn is inderdaad omver getrokken, maar muren zijn nog altijd niet passé. Volgens geografe Elisabeth Vallet staan er momenteel zo’n 50 grens­muren overeind, waarvan er 15 in het afgelopen jaar zijn gebouwd. Saoedi-Arabië bouwt op dit moment een 1000 km lange barrière tegen Isis en de Hongaren hebben op de grens met Servië een vier meter hoog hek met scheermesprikkeldraad geplaatst.

Rest volgt in volgende reactie, vanwege de beperkting van tekens..
  16. Rien:
    24 november 2016
    Het heeft allemaal weinig zin. Zoals de hordes van Dzjengis Khan geen moeite hadden met de Chinese muur en de Ottomanen de verdedigingswerken van Constantinopel eenvoudig konden passeren, lossen ook de nieuwe muren geen enkel probleem op. Hooguit geven ze de burger een gevoel van zekerheid. Publicist Tom Vanderbilt schreef in de New York Times het artikel ‘De muren in ons hoofd’ waarin hij terecht opmerkt dat grenzen maar ijl zijn, terwijl muren een gevoel van soliditeit oproepen. Hij haalt politicoloog Wendy Brown aan, die muren beschrijft als een ­projectie van macht die de staat ooit had, maar verloor door mondialisering.
    De postmodernistische Franse filosoof Jean Baudrillard beschreef hoe het simulacrum, het beeld van de werkelijkheid, echter is dan die werkelijkheid zelf. Bij de muren, of fopstenen zo u wilt, die op dit moment gebouwd worden, klopt dat aardig. Thomas Friedman, met zijn bewering dat de wereld plat geworden is, heeft echter ongelijk gekregen. Een reis rond de wereld lijkt steeds meer op een hordeloop.
    Ik ben benieuwd hoe Europa er over een jaar uitziet. Misschien overwint de mentaliteit van ‘Wir schaffen das’ en wordt Angela Merkel de langstzittende Duitse bondskanselier. Of het populisme houdt het momentum vast en Marine Le Pen en Geert Wilders winnen de verkiezingen met een ‘landslide’.
    Het kan gek lopen. Een recept om dat te voorkomen komt van Alexander von Humboldt: ‘De gevaarlijkste kijk op de wereld is die van hen die de wereld nooit bekeken hebben.’ Laten we dus veel reizen. Door regel­matig met interesse het buitenland aan te doen, kunnen we de ­muren in ons hoofd omver halen en voorkomen dat we ons er in eigen land achter verschansen.
  17. Henk:
    24 november 2016
    men reist maar de pan uit heeft vele invalshoeken CO2 , meer rijst wil ook wel eens helpen groetje henk
  18. Anneke:
    27 november 2016
    Interessante bijdrage Rien. Dank je!!