Australië: afscheid

6 januari 2017 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Ons vorige uitgebreide reisverhaal waren wij nog op Magnetic Island. Op 11 december 2016 zijn we vanaf dat eiland naar Airlie-beach gegaan. Het is nu 3 januari 2017. Op campings is vaak geen internet. De camping-beheerder weet dan wel een plek in het dorp waar je kunt internetten, zoals bij de bibliotheek of voor de peuterspeelzaal. Dat zijn geen ideale plaatsen om eens lekker aan de gang te gaan met het uploaden van video's – wat altijd heel traag gaat – en foto's. Bij de bibliotheek van Bellingen werden we ook nog eens belaagd door twee opossums, dat zijn die beesten waarbij de mannetjes zo'n enorme ballen hebben, waarvan we eerder een foto bijvoegden.

Nu zitten wij in Sydney in een hotel in Strathfield waar ook mensen permanent wonen. Het is er prima vertoeven. Er is een goede keuken – zoals wel meer in hotels en ook op veel campings te vinden is – en een wasmachine met droger. Het is net of we even zelf in Sydney wonen. We koken dus vaak zelf. Restaurants serveren meestal matig eten. Het is zo'n beetje de Engelse keuken.

Sydney vinden wij echt een geweldige stad. De stad is om een groot water – een gecombineerd estuarium met een baai – gebouwd. De twee beroemdste bouwwerken, de Sydney Harbour Bridge en de Opera liggen over en aan dat water, zie de foto's. De Deense architect heeft zich bij het ontwerp van de opera laten inspireren door sinaasappelpartjes waarmee hij in de weer was. Mijns inziens lijkt het bouwwerk meer op de kuif van een kaketoe. De opera bestaat overigens uit twee ongeveer gelijke segmenten – die dan papa en mama kaketoe verbeelden – en een klein 'gebouwtje' met een kleine kuif waarin ik dan het kind-kaketoe herken. Overigens komt het woord kaketoe uit het Maleis en is afgeleid van het woord dat gebruikt wordt om de 'oudere zuster' te duiden. Als je die beesten krijsend hoort overvliegen dan krijg je daar inderdaad direct een beeld bij.

Sydney heeft ook een geweldige Botanische tuin met onder andere enorme Australische baobabs – hier flessenboom genoemd –, zie foto, grote magnolia's met enorme bloemen die nu in bloei staan en grote bamboe-planten die kraken als de wind er doorheen speelt. Ook zijn er geweldige stranden als de Bondi- en Manly-beaches. De stad ligt prachtig en heeft een heerlijk klimaat. Er zijn best veel oude gebouwen en woningen en dergelijke bewaard gebleven waardoor de stad een bijzondere sfeer heeft met veel afwisseling. Zie daarvoor ook enkele van de bijgevoegde foto's.

Voordat we in Sydney aankwamen waren we in de Blue Mountains. Dat is een gebergte ten westen van Sydney met middelhoge bergen waar je prima kunt hiken. De bergen zijn begroeid met tropisch regenwoud. We hebben in de bush gekampeerd tussen de bomen en de beesten. Ook zijn we op een christelijke 'bush-camping' terechtgekomen waar ons via allerlei teksten op het fijne van het geloof gewezen werd.

Daarvoor waren wij in Newcastle waar wij op een camping zaten met een hoop Australische tokkies. Met kerst gingen de dikke speklappen op de barbecue en het bier vloeide wel en de dikke bijna meerderjarige dochter van de buurman skate de ganse dag rondjes om onze camperauto heen. Het was er echt reuze gezellig. Voor ons is het wel lastig om met de Australiërs te praten. Het is lastig om ze te verstaan. Als ze vragen hoe het met je gaat zeggen ze zoiets als 'Ouw ye koïn' (how are you going). Wij hebben een link bijgevoegd van een act van Dame Edna Everage waarin zij aangeeft dat Australiërs bilingual zijn: ze praten Engels èn Australisch. Van Dame Edna is ook een link bijgevoegd waarbij Nederlandse ondertiteling is gevoegd.

Verder hebben we aan geweldig mooie stranden gestaan. De mensen zijn trots op hun surfzee, maar wij vonden de golven niet heel indrukwekkend hoog. In Bali zijn de golven veel hoger en rustiger. Daar kun je pas surfen. Voor Australiërs is Bali een aantrekkelijk vakantieland. Wij begrepen dat dat alleen vanwege de prijzen is. Australië is behoorlijk prijzig. Een brood kost zo'n 6 tot 7 euro en voor een eenvoudig biertje vraagt de slijter bijna 3 euro. Alcohol kan hier enkel bij de liquer-shop gekocht worden. Daar wordt het dan ook met trays tegelijk naar buiten gedragen. Men is hier zo'n beetje de grootste drinker van de wereld. Roken doet men ook, maar niet zoveel. In Nederland gaat men net als hier enge foto's van verkankerde longen op pakjes plaatsen. In de winkels zie je wel waar het rookwaar zich bevindt, maar niet aan pakjes of reclame. Alles bevindt zich achter deurtjes en in kastjes. Je weet dat er iets te roken verkocht wordt omdat er een groot pamflet hangt met de waarschuwing dat roken heel schadelijk is en er staat altijd een telefoonnummer bij met de oproep om de 'stop-met-roken-hulplijn' te bellen.

Als je naar Australië gaat moet je niet bevreesd zijn voor beesten en insecten en allerlei ander kruipend en lawaaimakend grut. Een grote kangoeroe kan behoorlijk imponerend overkomen. We hadden er overigens bijna een – al huppend – tegen de auto gehad. Het scheelde zo ongeveer een halve meter. In Queensland zitten ook zout-water-krokodillen. Die kunnen je zomaar vanuit zee te grazen nemen. Iets zuidelijker zitten dan wel weer geen krokodillen maar wel weer haaien. We zijn het een en ander live tegengekomen. Onder andere twee keer zijn we beslopen door kleine varanen. Omdat we nog wat gemist hadden – zoals de zout-water-krokodil en de wombat – zijn we in Sydney naar de Taronga-dierentuin gegaan. Enkele foto's van ons bezoek zijn bijgevoegd.

Engeland heeft Australië eind 18e/begin 19e eeuw in bezit genomen met de mankracht van Engelse gevangenen (convicts). Nadat de Verenigde Staten zich onafhankelijk verklaarden bleef Engeland zitten met overvolle gevangenissen. Ze konden ze immers niet meer naar de VS sturen. De convicts werden meestal als slaven ingezet. Er gaan veel verhalen rond over de convicts. De stad Brisbane zou 'gevuld' zijn met de allerergste lui. De lui die Sydney niet wilde hebben. Convicts die in herhaling vielen bevolkten Newcastle. Het behoort inmiddels tot een cult je op je criminele afkomst te beroepen. We zijn enkele monumenten tegengekomen waarvan we van een ook een foto hebben bijgevoegd.

Wij hebben ook een volgens ons interessante link toegevoegd over de bevolking van Australië. Hierin valt te lezen dat in de jaren 70 van de 20e eeuw nog een onbekende stam is ontdekt, dat aboriginals over heel Australië verspreid leefden en het een en ander over hun droomwereld.

Met de foto's van Australië part 3 en 4 en nog wat video's zijn we nu aan het einde van onze reis in Australië gekomen. Op dit moment zitten we in het vliegtuig naar Auckland in New Zealand. Omdat we al eerder in New Zealand waren blijven we daar maar een dag voor een tussenstop. Morgenavond 5 januari 2017 vliegen we om 21 uur door naar Honolulu op Hawaï, nieuwe avonturen tegemoet. Als het goed gaat met het vliegtuig komen we dan vanwege het tijdsverschil op donderdagochtend 5 januari 2017 om 6 uur aan. Voor ons duurt 5 januari 2017 dit jaar 21 + 8 + 19 = 47 uur, hebben wij uitgerekend. De 8 uur vliegen kostte ons slechts zeven uur om reden dat het in Hawaï een uur later is - maar dan uiteraard wel een dag eerder - dan in Nieuw Zeeland.

1. Ragnhild en Frank:
    7 januari 2017
    Super leuk weer om te lezen, wat een geweldig avontuur
  2. Ineke:
    7 januari 2017
    Klinkt fantastisch allemaal! Leuk al die feitjes, zo worden we hier ook wat bijgespijkerd :-).
  3. Mirjam:
    7 januari 2017
    Geestig om over jullie schouder met jullie mee te kijken; spannende verhalen!
  4. Mijntje:
    8 januari 2017
    Hallo Tom en Peter , wat geniet ik steeds weer van jullie Reisverhalen! Geniet van de verdere reis. Lieve groetjes, Mijntje
  5. Hayo:
    8 januari 2017
    Ha die Peter en Tom. Wat een ontzettend leuk geschreven verhaal weer. Die foto van de opossum heb ik gemist, ga ik nog even nazoeken. Veel plezier op jullie volgende bestemming! Groet, Hayo
  6. Annika:
    8 januari 2017
    Wat een leuk verhaal weer! We vlogen op dezelfde dag, maar van Puerto Rico naar Thailand waarbij wij denk ik een dag van 36 uur hebben gehad. Jullie hebben dus het record! Veel plezier in nieuw-zeeland! Ik was er ooit 5 weken... hopelijk hebben jullie wel beter geluk met het weer dan ik toen. Groetjes uit Thailand!!! Annika
  7. Judith:
    8 januari 2017
    Ha Tom en Peter, wat een geweldig slotverhaal over Australië! Ik krijg zin om in het vliegtuig te springen en jullie achterna te gaan. Heel veel plezier in Hawaii. Ben benieuwd naar het vervolg van jullie avonturen! Liefs Judith
  8. Riekje pilz:
    9 januari 2017
    Fijn dat jullie ons ook op de hoogte houden over jullie avontuurlijke reis.Goed nieuwjaar gewenst! Kom veilig terug.Groetjes R en P
  9. Pleun addens:
    11 januari 2017
    ha peter en tom,
    het nieuwe jaar is al ruimschoots van start gegaan, maar ik wil jullie alsnog een heel goed 2017 wensen! met veel avonturen natuurlijk en gezond en wel thuiskomen over een paar maandjes.
    ook ik geniet enorm van jullie verhalen, foto's en video's. ik kijk al uit naar de volgende!
    liefs van pleun
  10. Thea:
    13 januari 2017
    Hallo Peter en Tom, ik heb weer genoten van jullie reisverslag. Ik reis als het ware met jullie mee. Geweldig. Ik wens jullie een goede vlucht naar Nieuw Zeeland en naar Hawaï. Ik kijk weer uit naar jullie verslag. Groetjes