Hawaï: vragen 11 tot en met 15 reisprijsquizz

16 januari 2017 - Lahaina, Hawaii, Verenigde Staten

Doordat we meestal verstoken zijn geweest van internet is het met de vragen voor de prijsreisquizz ook een beetje in het slop geraakt. Vandaar dat we nu in een keer vijf nieuwe vragen hebben bedacht die allemaal betrekking hebben op ons verblijf in Hawaï.

Bij deze het dringende verzoek, omdat deze of gene bij de vorige vraag toch zijn / haar kennis direct kwijt wilde, om de antwoorden voor jezelf te noteren en pas na ons verzoek aan alleen ons kenbaar te maken.

De vijf vragen worden allemaal geïllustreerd met een foto die je kunt vinden in het fotoalbum-mapje “Hawaï-vragen 11 t/m 15”.

Vraag 11: De vlag van Hawaï is al heel erg oud. Hij is al in gebruik sinds 1845. Het is een van de oudste vlaggen die nog steeds gebruikt worden. Bij de viering van 100 jaar verbondenheid aan de VS heeft Hawaï uit protest tegen het verlies van haar onafhankelijkheid alleen haar eigen vlag laten wapperen en de Stars and Stripes laten strijken. Waarom heeft de vlag van Hawaï de Britse vlag in het kwadrant?

Vraag 12: Het einde van de 19e eeuw was een roerige tijd voor Hawaï. De al sinds enige eeuwen bestaande monarchie kwam tot een einde. Dat heeft allemaal te maken met de grote veranderingen die Hawaï toen doormaakte. Door wie en waarom werd koningin Lili'uokalani van Hawaï in 1893 afgezet waardoor een einde kwam aan de monarchie?

Vraag 13: Dole – van de ananassen en bananen – heeft lange tijd plantages op Hawaï gehad. Ook zijn er veel sugar-cane – suikerriet – plantages geweest. Enkele plantages zijn er nog wel. Langs de weg kom je soms nog resten van oude plantages tegen. Dole heeft haar plantages verplaatst naar oorden waar het makkelijker meer geld verdienen is. Er is op Ohau nog wel een 'visitor centre' waar enige uitleg e.d. gegeven wordt. De foto is een prent van een van de soorten ananas die bestaat. Wat wordt gesuggereerd op de foto van de ananas?

Vraag 14: Bij het visitor centre van Dole maakten wij de foto van deze prachtig gekleurde stam van een grote boom. Wat is de naam van deze boom en waar komt hij oorspronkelijk voor? Wij kwamen hem eerder tegen in de botanische tuin van Ohau, en weten daarom waar hij oorspronkelijk vandaan komt.

Vraag 15: De vishaak hebben wij op de foto gezet in het Bishop-Museum. De schelpen dienen als dobber en de haak dient om de vis te catchen. Deze haak was bestemd voor een specifiek zeedier. Welk zeebeest wilde men met deze haak vangen?

Dit zijn dus de vijf vragen voor nu. Graag dus niet jouw antwoord(en) als reactie opnemen. Wij gaan ons best doen weer nieuwe vragen te bedenken. Het is leuk om dat te doen.

1. Patty:
    17 januari 2017
    En.... nog (kite)surfen of duiken? Zie je dat daar?
    Alle liefs, Patty en Pjotr (en knabbel en babbel)
  2. Chris:
    18 januari 2017
    Potverdrie, je zet ons wel aan het opzoeken.
  3. Chris van Norel:
    11 februari 2017
    Doe je best ,Chris! Gaat je lukken.