Vraag 7 reisprijsquizz: Japanse steden

11 november 2016 - Kyoto, Japan

Wij hebben inmiddels 153 volgers. Het aantal neemt, en dat verheugd ons, zij het langzaam, nog steeds toe. Het doet ons leed dat een enkeling aangeeft niet meer met onze reisprijsquizz mee te zullen doen omdat de opgaven te moeilijk zijn. Dit terwijl het helemaal niet zo belangrijk is om goede antwoorden te geven. Om een prijs te winnen hoef je namelijk helemaal niet goed te zijn. Je hoeft alleen maar enigszins serieuze antwoorden te geven op minimaal 20% van de vragen. En als je alles dan ook nog eens fout beantwoordt dan kun je toch nog een prijs winnen. Omdat wij graag willen dat iedereen mee doet hebben we nu een heel simpele en, dat vinden wij, grappige vraag. Het is de volgende.

In Japan wonen zo'n 127.000.000 mensen waarvan 75% in steden woont. Als het zo door gaat, Japan heeft het laagste geboortecijfer van de wereld, dan zullen er omstreeks 2100 nog 67.000.000 Japanners zijn. De huidige Japanners wonen in heel veel steden, in bijvoorbeeld Sapporo op het noordelijke eiland Hokaido of in Hiroshima, dat op Honshu – het centrale, grootste en dichtbevolkte eiland - ligt. Een aantal Japanse steden zijn op de een of andere manier bekender in Nederland dan andere steden.

We geven een paar steden en de opgave is nu om van die steden in een enkel of enkele woorden aan te geven waarvan ze in Nederland bekend zijn:

Sapporo is dus een stad in het noordelijk gelegen Hokaido. Sapporo is de merknaam van een bekend en in Japan veel gedronken bier. Toevallig hebben wij vandaag Sapporo-bier bij het eten gedronken. Is prima bier. Maar waarvan is Sapporo nou in Nederland bekend?

Nagasaki kennen we van …..?

Nagano ligt in het berggebied dat hier bekend staat als de Japanse alpen. Het zou door de Japanners gezien worden als het dak van Japan en het is het centrum van allerlei activiteiten in de bergen en de natuurparken in het gebied. En, waarvan is Nagano nou zo bekend in Nederland?

Decima is in Nederland bekend vanwege ….. ?

Osaka is de tweede stad na Tokio in Japan. Er wonen zo'n 2.667.830 mensen in Osaka. Tokio is het regeringscentrum en Osaka is het zakencentrum met een grote haven, veel industrie en een uitgebreide dienstenlevering. Om maar direct volledig te zijn: Kyoto is dan weer het centrum van de historie van Japan en het centrum van de geestelijkheid. Osaka is vooral heel modern. In de tweede wereldoorlog is het zwaar gebombardeerd door de geallieerden. Er is weinig ouds meer over in Osaka. De stad staat ook bekend om het goede eten – eat till you drop – en om het flitsende uitgaansgebied Dotombori. Bij enkele van jullie is de naam Osaka vast wel om andere reden bekend. Welke is die? Tip: kijk bij de links en probeer “Osaka”.

Hiroshima is ook zo'n bekende naam. Waarom eigenlijk?

Voor elk goed antwoord een punt. Bij zes goede antwoorden 2 punten extra en bij drie goede antwoorden 1 punt extra.

1. Anje:
    11 november 2016
    Leuk, heb ik weer wat te puzzelen dit weekend (het mag best moeilijk hoor!). En ik wil heel graag een keer naar Japan, dus bewaar maar veel goeie reistips. Dahag!
  2. Carin:
    11 november 2016
    Ja, leuke vragen...ik ben wel een beetje de route van de quizzzz kwijt...maar ja, zolang jullie het spoor maar niet bijster zijn.
    En: is er meer rust in Japan?
  3. Nick:
    Hallo wereldreizigers!
    Hoe is het? Wat leuk te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken zo aan de andere kant van de wereld! Houd ons vooral op de hoogte. Alleen ja sorry, puzzeltochten en rebussen zijn niet aan mij besteed. Helaas :-) Groetjes!
  4. Chris:
    11 november 2016
    Nooit geweten dat er een stad genaamd Decima in Japan is. Ik zoek hem op in de atlas.
  5. Mirjam:
    11 november 2016
    Konichiwa! Lijkt me prachtig Japan, staat bovenaan mijn verlanglijstje: 25 dagen met Sawadee rondreis Japan. Geniet op afstand van jullie fotos en verhalen! Arrigato ;) Veel plezier in Japan. Sumimasen voor de schrijffoutjes.
  6. Marieke:
    Jeetje Chris, schaam je!
  7. Bart:
    12 november 2016
    Beste Tom & Peter,
    Veel plezier in het stille geheimzinnige Japan, je zult het verschil zeker merken met China. Ik ga proberen in te lopen met de prijsvraag, het belangrijkste natuurlijk is dat jullie een geweldige reis maken. Klinkt allemaal supergoed. Geniet ze.
  8. Rien:
    12 november 2016
    Decima, het bruggenhoofd voor onze ondernemende volksaard..
  9. Chris van Norel:
    13 november 2016
    Hoeveel Chrissen lezen mee?
  10. Chris van Norel:
    13 november 2016
    Ter zijde: De ene Chris is de andere niet. En ieder zingt zijn eigen lied.
    Maar welke Chris is welke Chris? Dat is op zich dus al een quiz.
    Ik woon in Elburg; ben gepensioneerd en golf.
    Benieuwd waar de ander bivakkeert; ook een lone wolf?
  11. Stans van der Veen:
    14 november 2016
    Dankjullliewel voor alle mooie verhalen en de foto's/video's. Het is duidelijk dat jullie in het reisgevoel komen. Zo vanaf China komt er (literair) meer rust in verhaal en beeld. Fijn dat ik zo met jullie mee mag reizen. De wereld blijkt toch groter dan het Alpengebied :))!
  12. Jacolien:
    15 november 2016
    Wauw Tom en Peter, wat een geweldige reis en leuk om het zo te kunnen volgen!
  13. Chris:
    Minstens twee, Chris
  14. Chris:
    15 november 2016
    Chris, ik woon in Utrecht en ben een broer van Peter. IK ben (nog) niet gepensioneerd en ik golf NIET.
    Of ik een lone wolf ben hangt helemaal af wat je daaronder verstaat.
  15. Annette:
    15 november 2016
    ik ben even benieuwd of jullie al last van heimwee hebben? Groeten en nog veel plezier in Japan, Annette