Xian en Yangtze en vraag 6

3 november 2016 - Yichang Shi, China

Beste lezers,

op 30 oktober j.l. hebben wij maar liefst 3 nieuwe video's geplaatst. In een van die video's is vraag 6 van de prijsquizz verwerkt. Dat is de video die over de versnapering gaat.

Inmiddels zijn wij via Xian (bekend van het terracotta leger) en de rivier de Yangtze in Yichan beland.

De Yangtze is de langste rivier van China (zie de link). Direct en indirect zijn 1/3e van de Chinezen - en dan heb je het over meer dan 400.000.000 mensen - afhankelijk van deze rivier die ontspringt in Tibet en bij Shanghai in de Oost-Chinesezee uitkomt. De rivier is in Nederland ook wel bekend om de drie-klovendam en de massale verplaatsing van onder andere boeren die de bouw van die dam met zich meebracht. De dam schijnt de dam met de hoogste productie van elektriciteit te zijn (zie link). De rivier is bij velen ook bekend van een recente VPRO-documentaire.

Een Engelse lerares - die wij spraken in een Belgisch café in Xian - vond het maar niets als mensen een riviercruise maken over de Yangtze met zijn drie kloven en die in haar ogen verdoemde dam.

Wij verblijven onbedoeld in Yichang. Door een onhandige manoeuvre van Shanghai Airlines misten we de aansluiting van de cruise naar het vliegtuig naar Shanghai. Morgen kunnen we alsnog mee. In Yichang - Chinezen zeggen Isjaang - wonen ruim 4 miljoen mensen. Voor China is het dus een middelgrote stad. Ondanks dat de stad al meer dan 2000 jaar oud is is er niets historisch te zien in het straatbeeld. Er zijn - net als in de rest van Oost-China - wel heel veel Chinezen te ontmoeten en het eten is er uiteraard ook heerlijk.

Hartelijke groet, Peter en Tom

1. Anneke:
    3 november 2016
    Gewoon heerlijk om jullie op deze manier te volgen en om gewoon een beetje bij jullie te zijn! Lijk me wel allemaal nogal stressig, of vergis ik me daarin..... Hebben jullie ook "rustdagen" ingepland? Welterusten of....goedemorgen....
  2. Ria van Bakel:
    6 november 2016
    Hi Peter en Tom,
    Ziet er bijzonder uit, jullie reis. En vooral de 'lol' die jullie er aan beleven (tenminste, dat is wat ik denk te zien) maakt het speciaal. Geniet van alles wat nog komen gaat! Veel plezier, Ria
  3. Ceciel:
    7 november 2016
    Ha jongens, het ziet er allemaal wel interessant uit hoor wat jullie zoal doen, het is echt een avontuur! Ik vond. De video van het rustige stuk van de muur erg mooi. Hebben jullie er lang op gelopen? De prijsvraag....ik denk ik het aan anderen overlaat...bij het Russische biertje was ik het al wat kwijt. Regelen we gewoon een ander etentje! Zie al uit naar jullie volgende verslag. Hier wordt het herfst en laten de bomen hun bladeren al aardig vallen. Have fun, liefs
  4. Tiane:
    8 november 2016
    Hallo Peter en Tom,
    wat een indrukwekkende en afwisselende reis!
    Leuk om af en toe alle foto`s en video`s te bekijken.
    Geniet!
    Liefs Tiane
  5. David en Janine:
    9 november 2016
    Dag Peter en Tom,
    Heel leuk om jullie verhalen zo wat te lezen. Wij zijn inmiddels alweer thuis en aan het werk, bah! Maar we moeten bekennen, het Belgische ontbijtje smaakte weer goed hoor na een maand 'anders' ontbijten ;). Leuk dat jullie ook een minder toeristisch stuk van de muur hebben gelopen. Dat hebben wij ook gedaan, moet je raden wie de enige waren die we tegenkwamen; 4 Nederlanders ;). Heel veel plezier en avontuur nog gewenst. Als het goed is nu in Japan!